Túrajavaslatok - Nyugat

Jakab-hegy és környéke

Magyarürögből a Jakab-hegyre

Magyarürög megközelíthető az újmecsekaljai buszállomástól helyi járatú autóbuszokkal. Személygépkocsival érkezők: parkolási lehetőség az Éger-völgy bejáratánál.

Magyarürögből a zöld sáv jelzésen indulunk északi irányba. Az Éger-völgyi kis tó és kirándulóközpont elhagyása után a patakon átlépve, a meredek hegyoldalban emelkedünk fel majd szintben illetve kissé lejtve jutunk a Mohosi-kis-kúthoz. Útunk innen az Éger-tetőig emelkedik. Itt érdemes felmenni a kilátóba! Szekérúton haladunk majd a sorompónál jobbra fordulunk és szintén szekérúton haladva érjük el a Páprágy-völgyet, átkelünk a patakon és hamarosan a régi patacsi lőtéren vágunk át. Tölgyerdőben találkozunk a balról, Patacs felől érkező turistaúttal (piros háromszög) és ezen haladunk tovább nyugat felé. Meredek, sziklakibúvásos hegyoldalon haladva keresztezzük a Boldogasszony-völgyet majd már Cserkút felett találkozunk a faluból a Jakab-hegy fennsíkjára vezető jelzéssel (kék háromszög) és elérjük a Babás-szerköveket. Innen a kék kereszt, kék háromszög jelzéseken, meredek, nehezen járható úton, az egykori kőbánya (Sas-fészek) mellett elhaladva jutunk fel a Jakab-hegy fennsíkjára. Ott a szekérúton (kék sáv) jobbra fordulva, a földsáncon áthaladva jutunk a kolostorromokhoz (balra, közel vannak a halomsírok). A romok felé haladva kis, táblával jelzett ösvény vezet jobbra a Zsongor-kőhöz. A földsánc nyugati, nagyjából észak-déli irányú szakaszán találjuk az István-kilátó romjait.

Visszaút lehetőségek

a. Mohosi-kis-kút(zöld kör) – Éger-völgy(zöld sáv) – Magyarürög

A zöld körrel jelzett út a jakabhegyi fennsik délkeleti részén indul a haranglábtól. Kellemes ereszkedő séta.

b. Fenyves-forrás(kék sáv) – Szuadó-nyereg (blokkház) – Éger-völgy(kék kereszt) - Magarürög

A kék sáv jelzésű út a középkori kolostorromok és az egykori kis tó között vezet, majd a fennsík északkeleti részén hagyja el a tisztást. A Szuadó-nyeregben a blokkház után térjünk a délkelet felé vezető kék kereszt jelzésre. Az előbbi javaslathoz hasonló, kellemes ereszkedő séta Magyarürögig.

c. Fenyves-forrás(kék sáv) - Négy-Barát-forrás(piros sáv) – Farkas-forrás – Éger-völgy(kék kereszt) - Magyarürög

Az Éger-völgy felső, szűk szakasza látványos a mélyben folyó patakkal.

d. halomsírok(kék sáv, kék háromszög) -Pálos-kút - volt Petőcz akna – Rákos völgy(piros sáv) – Fenyves-forrás - Négy-Barát forrás – Farkas-forrás – Éger-völgy(kék kereszt) - Magyarürög

A halomsírok mellett elhaladva kezdetben szekérúton haladunk majd gyalogösvényen jutunk a metsződés mélyén lévő Pálos-kúthoz. A műúton jobbra (észak felé) fordulunk és hamarosan elérjük a volt Petőcz-akna területét. A (piros sáv) jelzés az egykor parkoló délnyugati sarkában indul az erdőbe. A Rákos-völgyben egy darabig a (zöld sáv) jelzéssel együtt haladunk (ezen érdemes kis kitérővel megnézni a Magyarok-kunyhója helyén állított emlékoszlopot) majd keresztezzük a (kék sáv) jelzésű turistautat is.

Megjegyzés: a Babás-szerkövektől a Sas-fészek mellett, a Jakab-hegy fennsíkjára vezető ösvény végigjárása havas-jeges viszonyok között megfontolandó!

A Jakab-hegy fennsíkjáról a zöld sáv jelzésen illetve a Fenyves-forrástól a kék kereszt jelzésen (Szuadó-völgy) Orfűre is gyalogolhatunk (strandolási lehetőség, autóbusz Pécsre). A Szuadó-völgy, szépsége miatt, mindenképp végigjárásra érdemes.

Kővágószőlősről a Jakab-hegyre

Kővágószőlősre távolsági autóbusszal vagy személygépkocsival juthatunk el Pécsről.

Kővágószőlős(piros négyszög, piros kereszt) – Jubileumi-kereszt(piros háromszög) - Babás-szerkövek – Sas-fészek(kék kereszt, kék háromszög) – Zsongor-kő(kék sáv) - Jakab-hegy fennsík

A piros négyszög jelzés Cserkút felől érkezve a falu középpontjában észak felé kanyarodik és kiskertek között jut egy horhosba. Itt a piros kereszt jelzésre térünk és hamarosan elérjük a Jubileumi keresztet. (Kővágószőlősön a XIII.sz-i templom megtekintésre érdemes!)

Visszaút lehetőségek:

a. Magyarürögbe (a korábban ismertetett körtúra lehetőségek alapján)

b. Szuadó-nyereg (blokkház)(kék sáv) – Remete-rét (buszmegálló) – Mandulás(piros sáv, városi autóbusz) – Pécs(sárga háromszög)

A Szuadó-nyeregben a blokkház mellett elhaladva északi irányban felkapaszkodunk a Vörös-hegyre, majd a Rózsa-hegy csúcsa közelében elhaladva lejtős úton ereszkedünk Remete-rétig. Remete-réten a piros sáv jelzésű út az esőház mögött délkeleti irányban megy be az erdőbe.

Megjegyzés: a Remete-rétről Szentkútra és Kis-mélyvölgybe (piros sáv, piros kereszt), a Mandulás felé vezető turistaútról pedig a Deindoli völgybe is eljuthatunk (zöld kör, lásd: térkép!). Mindkét helyen városi autóbuszmegálló van.

c. Körtúra lehetőség Kővágószőlősről indulva

halomsírok(kék sáv, kék háromszög) - Pálos-kút – Petőczpuszta(piros sáv) Kővágószőlős (piros négyszög)

A Pálos-kút után a műutat elérve balra (északnyugat felé) fordulunk és néhány kanyar után útkereszteződéshez érünk. A piros sáv jelzés az útelágazásnál tér be déli irányban az erdőbe. Érdemes kis kitérővel megnézni a Petőczpusztai haranglábat (az egykori kis település-Viganvár- maradványa) az útkereszteződésben jobbra (észak felé) fordulva.

Cserkúton át a Jakab-hegyre

A Cserkúti csárdától indulunk. Megközelíthető Pécsről autóbusszal.

Cserkúti csárda (piros négyszög) – Cserkút – Makra(kék háromszög – Babás-szerkövek(piros háromszög – majd onnan tovább az előzőekben leírtak szerint.

A piros négyszög jelzés a csárdát kelet felől megkerülve vezet a szőlők között majd a cserkúti dombokon át Cserkút faluba. A műemlék templomot ne hagyjuk ki! Cserkútról a piros négyszög jelzésen továbbhaladva Kővágószőlősre érünk. Onnan az előző túraajánlat szerint haladhatunk tovább a Jakab-hegyre.

Visszaútként az előzőekben leírt lehetőségekből válasszunk a rendelkezésünkre álló idő és a nekünk tetsző úticél alapján.

Autós kirándulás Pécsről a Jakab-hegyre

Pécs – Kővágószőlős – Golgota – Petőczpuszta - volt Petőcz-akna (parkolási lehetőség) innen gyalog tovább – Pálos-kút (kék sáv) – halomsírok – Zsongor-kő – Jakab-hegy fennsík és vissza az autóhoz.(Megjegyzés: a volt Petőcz-aknától a piros kerékpáros jelzésű szekérúton indulva a halomsírok közelében csatlakozhatunk a kék sáv jelzéshez.)

Kerékpárral Pécsről a Jakabhegyre (és még távolabbra)

MTB, cross- vagy trekking kerékpár használata javasolt!

(Pécs –) Remete-rét – Pécs-Orfűi kerékpárút – orfűi elágazás – Vásáros út(zöld kereszt és piros kerékpáros jel) - volt Petőcz-akna(piros kerékpáros jel) – Jakab-hegy fennsík (piros kerékpáros jel és kék sáv) – Szuadó-nyereg (blokkház) (kék sáv és piros kerékpáros jel) – Vörös-hegy – Rózsa hegy - Remete-rét – (Pécs)

Remete-rétre a Mandulás felől, a Lapisi úton valamint Éger-völgyből a Pécs-Orfűi kerékpárúton egyaránt eljuthatunk.

A kerékpárútról a műút kereszteződésében le kell térnünk és kb. 1 km-t a közúton kell megtennünk (nyári hétvégeken nagy a forgalom!). A Vásáros út (zöld kereszt és piros kerékpáros jel) az orfűi elágazással szemben induló, sorompóval elzárt szekérút. Az eleje meredek, köves, de 100-150 m után jól kerékpározható. A volt Petőcz-aknánál, az emlékkő mellett elhaladva, az egykori aszfaltozott parkoló délkeleti sarkában találjuk a továbbvezető kerékpározásra kijelölt erdei utat (piros kerékpáros jel), ami később a Pálos-kút felől érkező kék sáv jelzésű turistaúthoz csatlakozik. A jelzett út a középkori kolostorrom és az egykori tó között halad és hagyja el a fennsíkot.

A túra meghosszabbítható Hetvehely felé, ha a fennsíkról visszatérünk a volt Petőcz-aknához majd a műúton Petőczpusztáig kerekezünk. Itt jobbra (észak felé) fordulva, a korábbi V. bányaüzem épülete mellett elhaladva szerpentinen leereszkedünk a Nyáras-völgybe. A völgyben futó úton balra (nyugati irányba) fordulunk, a Nyáraskunyhó és Nyáras-forrás mellett hamarosan Hetvehelyre érünk. Innen a főúton északi irányban az abaligeti vasútállomás után jobbra kanyarodva, bekötőúton jutunk Abaliget faluba majd a műúton vissza Pécsre.

Megjegyzés: a túra leírása az ajánlott irány szerint történt. Ellenkező irányban is megtehető, de a tervezésnél figyelembe kell venni, hogy a Remete-rétről a Rózsa-hegyre és a Szuadó-nyeregből a Jakab-hegy fennsíkjára vezető szakaszok megtétele átlagon felüli erőnlétet kíván.

A térképeket tanulmányozva további bővítési lehetőségek bőséggel adódnak pl. Bükkösd és a Dél-Zselic felé valamint Kovácsszénája, Husztót, Kishajmás, Bodolyabér, Magyarhertelend illetve a Hegyhát irányába.

(Ha a Petőczpusztai útelágazásban déli irányba indulunk Kövágószőlős, Kővágótőttős, Bakonya lehet az úticél illetve ebben az irányban is eljuthatunk Hetvehelyre).

Szuadó-völgy

Körtúra Magyarürögből

Megközelíthető a pécsi helyi járatú autóbuszokkal illetve gépkocsival; parkolási lehetőség az Éger-völgy bejáratánál.

Éger-völgy (zöld kereszt) – Patacsi-mező – Szuadó-völgy – Pécs-Orfű közötti műút (Orfű) – változatos visszaút lehetőségekkel

Magyarürögből észak felé indulunk a kék kereszt jelzésű turistaúton. Az Éger-völgyi tavat és a kirándulóközpontot elhagyva a patak mentén enyhén emelkedve haladunk a Szuadó-nyeregig (Patacsi-mező). Itt találjuk a fenyők alatt álló blokkházat és keresztezzük a kék sáv turistajelzést. Észak felé folytatva útunkat leereszkedünk a Szuadó völgybe. A kiszélesedő völgytalpon több forrást érintve a kanyargó patak partján haladunk. A víznyelő barlangok környékén (ahol a völgy erősen beszűkül) a patak vize eltűnik. Hamarosan elérjük a Pécs-Orfűi műutat.

Visszaút lehetőségek:

a. Büdös-kúti kulcsosház(sárga kereszt) – Remete-rét(kék sáv) – Mecsekszentkút(piros sáv) - Éger völgy.

A Szuadó völgy végén a műúton jobbra (Pécs irányába) fordulunk és kb. 150-200 m után balra betérünk az erdőbe a Sárkány-szakadék nyugati ága mellett (zöld háromszög), majd rövidesen hegyes szögben jobbra fordulva rátérünk a sárga kereszt útjelzésre és ezen megyünk tovább déli irányban.. (Ha a zöld háromszög/sárga kereszt jelzéseken Orfű irányába továbbhaladunk rövidesen elérjük az Orfűi-tavat. Strandolási lehetőség.)

A Lóriba vezető erdészeti műutat egy nagy kanyarban elérve a jobb oldali lejtős ágon megyünk a következő útkanyarulatig, ahol jelzésünk (sárga kereszt) egy szekérúton balra befordul az erdőbe. A Büdös-kúti kulcsosháznál a hídon átmenve a kék sáv jelzésen rövidesen Remete-rétre érünk. Az esőház mögött induló piros sáv jelzésű úton leereszkedünk Mecsekszentkútra és továbbhaladunk a Pécs-Orfűi műutat keresztezve eleinte betonúton Éger-völgy irányába. A völgyben ismerősként találkozunk a kék kereszt jelzéssel, amin balra (dél felé) fordulva rövidesen elérjük az éger-völgyi tavat illetve Magyarürögöt.

b. Vörös-hegy(zöld háromszög) – Éger-völgy(piros sáv, kék kereszt).

A Szuadó-völgy végén a pécs-orfűi műútnál találkozunk a zöld háromszög jelzéssel. Ezen déli irányban elindulvakezdetben enyhe majd erősebb emelkedőn jutunk fel a Vörös-hegy gerincére. (Útközben keleti irányban a zöld kereszt jelzésű ún. Róka út ágazik el a Büdös-kúti kulcsosház felé.) A gerincen áthaladva a útunk (zöld háromszöga kék sáv jelzést keresztezve a meredek hegyoldalon ereszkedik le Éger-völgy irányába. A sziklakibúvásoknál egykor földtani ismertető-táblák voltak kihelyezve, most Horváth Adolf Olivér emléktábláját találjuk. Az erdőből kiérve a fakitermelés miatt a jelzést el fogjuk veszíteni. Egyszerű segítségként szolgál az, hogy a fakihordó dózerutakon mindig lefelé menjünk. Hamarosan erdészeti műúttal találkozunk, amelyen észrevesszük a Remete-rét felől, Mecsekszentkúton keresztül érkező (piros sáv) jelzést. Ezen folytatjuk útunkat Éger-völgy felé az előző körtúra leírása alapján.

Körtúra Remete-rétről

Remete-rét megközelíthető a Pécs-Orfű-Abaliget között közlekedő távolsági autóbuszokkal illetve gépkocsival.

Nyugat felé indulunk a kék sáv jelzésen. A Rózsa-hegy meredek lejtőjén felkapaszkodva a Vörös-hegyen folytatjuk útunkat, majd leereszkedünk a Szuadó-nyeregbe (Patacsi-mező), ahol megpillantjuk a fenyők alatt álló blokkházat. Itt a kék kereszt jelzést követve, az előző túrák leírása alapján térhetünk vissza Remete-rétre.

Kerékpárral a tavakhoz (és tovább a Baranyai-hegyhát határán)

Pécs – Pécs-Orfűi kerékpárút – Remete-rét – Orfű -Abaliget – Kishajmás – Bodolyabér – Magyarhertelend – Orfű – Pécs

A Pécs-Orfűi kerékpárútra az Éger-völgyben illetve a Mandulás felől a Lapisi úton a Remete-rétnél térhetünk rá. Az Éger-völgyből indulva a kerékpárúton több meredek szakasz is van (az egyik rögtön az út elején), leküzdésükhöz megfelelő erőnlét szükséges.

A kerékpárút nem hibátlan, de vitathatatlan előnye, hogy nem kell a közúton, az esetenként erős forgalomban kerekezni. Egy alkalommal keresztezve a közutat (óvatosan az átkelésnél!) a Mecsek Házánál érünk Orfűre. A kerékpárút kis cikk-cakkal a Malom Múzeum mellett, az Orfűi-tó keleti partján halad. Mecsekrákosnál rátérhetünk a Pécsi-tó keleti partján futó sétány-kerékpárútra, de ezen, a sétálók zavarása nélkül lehetetlenség kerekezni. Szabálytalan, mert létezik a kerékpárútnak nevezett sétány, de mégis talán a műúton érdemesebb továbbhaladni a tó gátjáig. A gáton keresztülhaladva a Pécsi-tó túlsó partján elérjük az abaliget felé vezető műutat, ami a Kalap-hegy mellett meredeken, szerpentinezve emelkedik, majd a hegy túloldalán, hosszú lejtőn, a Hármas-kereszt mellett elhaladva érjük el Abaliget szélét, ahol csatlakozunk a Pécsről jövő műúthoz. (Természetesen ide úgy is eljuthatunk, hogy a Pécs-Orfűi kerékpárúton, a műúton történő átkelésnél nem ereszkedünk le Orfűre, hanem egyszerűen a műúton haladunk tovább Abaliget irányába.) Abaligeten végighaladunk (a tavakhoz és a barlanghoz érdemes kitérőt tenni - tábla jelzi) és hamarosan elérjük a Szentlőrinc és Sásd közötti műutat. Az abaligeti vasútállomás balra, néhány száz méterre van, de mi jobbra fordulunk és enyhe emelkedőt követően, hamarosan elérjük a Kovácsszénájára vezető bekötőutat, az Orfűi-patak völgyében elhaladunk Husztót mellett, majd néhány kilométer megtétele után Kishajmásra érünk. A falut elhagyva átmegyünk a vasúti pálya felett, majd nemsokára elérjük a Bodolyabér-Magyarhertelend-Magyarszék felé vezető műút leágazását. Bodolyabéren a két falurész között meredek emelkdőt kell legyőznünk majd a Baranya-csatorna mentén hamarosan Magyarhertelendre érünk (termálfürdő). A faluban Orfű-felé (jobbra) letérünk és emelkedő, majd lejtmenet után ismét a Pécsi-tó gátjához érünk.

Innen a műúton könnyen elérjük Mecsekrákost, ahol rátérhetünk a Pécs-Orfűi kerékpárútra és a Remete-réten át Éger-völgybe vagy a Lapison keresztül a Manduláshoz érkezhetünk.

Ha a Mecsek turistatérképére vetünk egy pillantást, rögtön kiderül, hogy számos rövidítési és egyéb variációs lehetőség kínálkozik e túra kapcsán.

Ajánlható rövidebb túra pl., hogy a Szentlőrinc-Sásd műutat Kovácsszénája felé elhagyva, a Kovácsszénájai- majd a Herman Ottó-tó partján kerékpározzunk Tekeresen át a Pécsi-tó gátjáig.

Ha Abaligetet elhagyva az abaligeti vasútállomás felé (Szentlőrinc irányába) kanyarodunk, a Bükkösdi-víz völgyében Hetvehely és Bükkösd könnyen elérhető és továbbhaladhatunk a zselici üdülőfalvak (Gorica, Kán) felé is. Kapcsolódhatunk a Jakab-hegy és környéke rész kapcsán ajánlott kerékpártúra útvonalához is.